HET REPUBLIKEINS GENOOTSCHAP

____________

 

Aanbestedingsjuristen vermoeden echter dat de andere luchtvaartmaatschappijen op onrechtmatige
wijze buiten de deur zijn gehouden.

 

Het vliegtuig was in die tijd het speeltje van prins Bernhard. Het ministerie van Veerkeer en Waterstaat
betaalde de aanschaf, maar de prins gebruikte de F28 Fellowship alsof het zijn privé-bezit was.

 

Den Uyl was onder meer te laat gekomen op een vergadering van de Europese Raad in Luxemburg,
doordat het vliegtuig al met prins Bernhard op weg was naar Pisa, de dichtstbijzijnde luchthaven voor
het prinselijk vakantieoord Porto Ercole. 'Er was continue gesteggel over dat vliegtuig', zegt NRC-redacteur en koningshuiskenner Harry van Wijnen.

 

De Rijks Luchtvaart Dienst moest het gebruik van het vliegtuig eerlijk verdelen tussen de prins en de ministers,
naar de prins had op grond van oude banden een streepje voor bij de RLD. De ministers beten tal van
keren in het zand.

 

Koningin Beatrix en prins Claus hebben altijd voorrang, ook als ze een privé-reis willen maken.
Als een minister of staatssecretaris op hetzelfde moment ook wil vliegen, moet hij een ander vliegtuig
regelen of een lijnvlucht boeken.

 

Een enkele keer moet een minister slikken, zoals minister van buitenlandse zaken, Hans van Mierlo begin 1997.
Hij wilde een korte rondreis langs alle lidstaten van de Europese Unie maken, omdat Nederland een half jaar
lang voorzitter zou zijn van de Raad van Ministers van de EU. Gezien het volgeplande reisschema en het
belang van de trip, lag het voor de hand het regeringsvliegtuig te gebruiken.
Maar koningin Beatrix had het toestel in dezelfde periode nodig voor een privé-reis naar Kenia,
waar haar ouders hun zestigjarig huwelijk vierden. De koningin hield vast aan haar eerste gebruiksrecht en
Van Mierlo moest voor de eerste helft van zijn trip een vliegtuig van Philips huren.

 

Arjan van der Ziel, FEM/DeWeek, 19 april  2000

____________