HET REPUBLIKEINS GENOOTSCHAP
____________
Aanbestedingsjuristen
vermoeden echter dat de andere luchtvaartmaatschappijen op onrechtmatige
wijze buiten de deur zijn gehouden.
Het vliegtuig was
in die tijd het speeltje van prins Bernhard. Het
ministerie van Veerkeer en Waterstaat
betaalde de aanschaf, maar de prins gebruikte de F28 Fellowship
alsof het zijn privé-bezit was.
Den Uyl was onder meer te laat gekomen op een vergadering van
de Europese Raad in Luxemburg,
doordat het vliegtuig al met prins Bernhard op weg
was naar Pisa, de dichtstbijzijnde luchthaven voor
het prinselijk vakantieoord Porto Ercole.
'Er was continue gesteggel over dat vliegtuig', zegt NRC-redacteur
en koningshuiskenner Harry van Wijnen.
De Rijks Luchtvaart Dienst moest het gebruik van het vliegtuig
eerlijk verdelen tussen de prins en de ministers,
naar de prins had op grond van oude banden een streepje voor bij de RLD. De ministers beten tal van
keren in het zand.
Koningin Beatrix
en prins Claus hebben altijd voorrang, ook als ze een privé-reis willen maken.
Als een minister of staatssecretaris op hetzelfde moment ook wil vliegen, moet
hij een ander vliegtuig
regelen of een lijnvlucht boeken.
Een enkele keer
moet een minister slikken, zoals minister van buitenlandse zaken, Hans van Mierlo begin 1997.
Hij wilde een korte rondreis langs alle lidstaten van de Europese Unie maken,
omdat Nederland een half jaar
lang voorzitter zou zijn van de Raad van Ministers van de EU. Gezien het volgeplande reisschema en het
belang van de trip, lag het voor de hand het regeringsvliegtuig te gebruiken.
Maar koningin Beatrix had het toestel in dezelfde periode nodig voor een
privé-reis naar Kenia,
waar haar ouders hun zestigjarig huwelijk vierden. De koningin hield vast aan
haar eerste gebruiksrecht en
Van Mierlo moest voor de eerste helft van zijn trip
een vliegtuig van Philips huren.
Arjan
van der Ziel, FEM/DeWeek, 19 april 2000
____________