HET REPUBLIKEINS GENOOTSCHAP

 

Op basis van een van de brieven had De Telegraaf gemeld dat
Edwin Margarita zou hebben verboden om met haar vader te praten.
Het bericht was onjuist. In werkelijkheid schreef Carlos Hugo
de Bourbon de Parme in een brief aan Edwin: ´Waarom heb je Margarita
gevraagd niet met mij te praten over de inhoud van dit dossier?´
(Het gaat om het sociale-dienst-dossier dat door de BVD was gelicht,
en waarin Edwin van alles werd nagedragen.)
De Telegraaf maakte zich schuldig aan dubbele manipulatie.
De krant deed het voorkomen alsof Edwin tegen alle contact
tussen Margarita en haar vader was. De verslaggevers Jan-Kees Emmer
en Joost de Haas lieten een cruciale bijzin weg: praten over de
inhoud van dit dossier. Bovendien schreef Carlos Hugo niet dat Edwin Margarita
had ´verboden´ erover te praten; Edwin zou het hebben ´gevraagd´.



Boudewijn Geels, HP/DeTijd, 19 september 2003.

 

____________